چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ 03 July 2024
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۷۴۱۲۶
آخرین خبرها سانحه بالگرد رییس جمهوری؛ تکمیل می‌شود

فرمانده سپاه آذربایجان شرقی: محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد | هلال احمر: امیدواریم تا دقایقی دیگر، خبر خوبی دریافت کنیم | ترکیه: ایران درخواست بالگرد دید در شب کرده است

فرمانده سپاه آذربایجان شرقی: محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد | هلال احمر: امیدواریم تا دقایقی دیگر، خبر خوبی دریافت کنیم | ترکیه: ایران درخواست بالگرد دید در شب کرده است
مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه: دو بار با آقای آل هاشم، اماتم جمعه تبریز تماس برقرار شده و ایشان گفته بودند «من حالم بد است و صدای آمبولانس ها را می‌شنوم» / فرمانده سپاه آذربایجان شرقی: دقایقی قبل سیگنالی ‌از بالگرد و ‌تلفن همراه یکی از خدمه در محل سانحه دریافت شد. هم‌اکنون با تمام نیروهای نظامی ‌در حال عزیمت به منطقه مدنظر‌ هستیم و امیدوارم خبرهای خوبی به مردم بدهیم / سازمان امداد و نجات: محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد / سازمان مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد: ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت. ۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم حرکت کردند / احمد وحیدی، وزیر کشور: بعد از حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور همه نیروها بسیج شدند. همه گروه‌ها اعم از سپاه، ارتش، فراجا، هلال‌احمر، نیروهای مردمی و تمام روستاییان به صورت خودجوش و با علاقه به دنبال پیدا کردن محل وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور هستند / سید محمد خاتمی: با نگرانی در این شرایط خاص کشور ، اخبار نگران کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس جمهور محترم و همراهان را پیگیری و برای سلامت ایشان و همراهان دعا می‌کنم / مقام معظم رهبری: ملت ایران نگران نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید / روسیه: امیدواریم رییس‌جمهور ایران سلامت باشد / یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال احمر: امیدواریم تا دقایقی دیگر، خبر خوبی دریافت کنیم / آخرین خبری که لحظاتی پیش به دست مان رسیده این است که ۵ تیم عملیاتی ما به مختصات اعلامی توسط سازمان هوافضا رسیده اند.

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هنگام بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه سی» در «جنگل دیزمار» مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. این حادثه در زمان بازگشت رئیس جمهور از آیین افتتاح سد مشترک «قیز قلعه سی» حوالی بعد از ظهر امروز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت رخ داد. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، سید محمد آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر جزو سرنشینان این بالگرد بوده‌اند.

تا این لحظه، خبر رسمی از وضعیت سلامت ابراهیم رئیسی در دست نیست.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده آذربایجان شرقی در باره این سانحه به فراز گفت: « بالگرد حامل رئیس جمهوری پس از سقوط هنوز پیدا نشده‌است. خبری از وضعیت سلامت ابراهیم رئیسی در دست نیست». تلفن تماس امام جمعه تبریز که در بالگرد حضور داشته نیز از دسترس خارج است.
 

آیا مصدومان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور در بیمارستان سینا هستند؟

شایعاتی در فضای مجازی از انتقال مصدومان بالگرد حامل رئیس‌جمهور به بیمارستان «سینا» در تبریز منتشر شده است. اپراتور این بیمارستان در پاسخ به سوال خبرنگار «فراز» درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور و همراهان او در این بیمارستان هستند، گفت: «‌از شبکه خبر بپرسید.» او افزود: «ما اطلاعی نداریم».

 

آخرین خبرها:

مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه: دو بار با آقای آل هاشم، اماتم جمعه تبریز تماس برقرار شده و ایشان گفته بودند «من حالم بد است و صدای آمبولانس ها را می‌شنوم».

دقایقی قبل سیگنالی ‌از بالگرد و ‌تلفن همراه یکی از خدمه در محل سانحه دریافت شد. هم‌اکنون با تمام نیروهای نظامی ‌در حال عزیمت به منطقه مدنظر‌ هستیم و امیدوارم خبرهای خوبی به مردم بدهیم. ۳۰ درصد نیروهای نظامی در منطقه حضور دارند و بیش از این دیگر گنجایش حضور نیرو نیست.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت وگو با ایسنا: دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیات همراه را شناسایی کردند. جستجوها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می‌شود.

حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر قالیباف و دیگر چهره‌های سیاسی با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، برای ابراهیم رئیسی و همراهانش آرزوی سلامتی کردند.

محسن منصوری،‌ معاون اجرایی رییس جمهوری: دو تن از عزیزان در این پرواز با نیروهای امدادی ارتباط برقرار کردند. نیم ساعت بعد از طی مسیر ارتباط بالگرد رئیس جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود. پس از این اتفاق دو بالگرد منطقه را جست و جو کردند. نکته امیدوار کننده دیگر این است که محل حادثه تا شعاع دو کیلومتری توسط وزارت ارتباطات مشخص شده است

فراجا: فضای مجازی تحت رصد پلیس است.

هلال احمر تبریز: هیچ تضمینی وجود ندارد

احمد وحیدی، وزیر کشور: بعد از حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور همه نیروها بسیج شدند. همه گروه‌ها اعم از سپاه، ارتش، فراجا، هلال‌احمر، نیروهای مردمی و تمام روستاییان به صورت خودجوش و با علاقه به دنبال پیدا کردن محل وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور هستند. با توجه به اینکه منطقه دارای شیب‌ تند و جنگلی است و از سوی دیگر شاهد بارش باران شدید هستیم، دامنه دید بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسیده‌اند، اما نیروها در منطقه حضور وسیعی دارند و امیدواریم با دعای مردم عزیز هرچه سریعتر به نقطه حادثه برسند.

هلال احمر: فعلا بالگرد رئیس جمهوری و همراهان فعلا  پیدا نشده است. اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن بالگرد رئیسی و همراهان صحت ندارد. تلاش ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده تا کنون به نتیجه نرسیده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: روسیه از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس جمهور ایران را زیر نظر دارد، ما صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد.

اردوغان: از اینکه رئیس جمهور ایران، برادرم ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش دچار سانحه هلیکوپتر شدند، بسیار متأسفیم. مایلم اعلام کنم که ما به عنوان همسایه این حادثه را از نزدیک و در تماس و هماهنگی کامل با مقامات ایرانی دنبال می کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت لازم هستیم. اینجانب از طرف ملتم بهترین آرزوهای خود را برای مردم و دولت همسایه، دوست و برادر ایران می‌رسانم و امیدوارم هر چه زودتر خبرهای خوشی از رئیس جمهور و هیئت همراه دریافت کنم.

مقام معظم رهبری، امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان‌شان گفتند: «امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

فراجا: کلیه صفحات فعالین فضای مجازی تحت رصد پلیس می باشد و با افرادی که با انتشار شایعه سعی در تشویش اذهان عمومی دارند طبق قانون برخورد خواهد شد 

«محمد شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از حادثه بالگرد رئیس جمهوری و همراهان‌شان، گفت که دعا و آرزوهای ما برای آیت‌الله رئیسی و همه ملت ایران است.

بهادری جهرمی: تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد.

سخنگوی هلال احمر: گزارش‌های نهاد‌های امنیتی ناقص است. هیچ تضمینی از سالم بودن یا نبودن هلی‌کوپتر وجود ندارد. شرایط جوی و آب هوایی در محل حادثه اینقدر بد است که ۳ مامور امداد ما نیز مفقود شده‌اند.

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری نداشته است.

خبری از وضعیت سلامت ابراهیم رئیسی در دست نیست‌.

الهام علی‌اف: از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل رئیس جمهور ایران به شدت نگران هستیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.

نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص هستند.

حسین حاتمی، نماینده کلیبر: احتمال سانحه وجود دارد. هیچ تماسی با شخصی که در بالگرد بوده، گرفته نشده است. هیچ اطلاعاتی از تیم حفاظت نیست.

وزیر بهداشت: من در منطقه هستم و تمام امکانات درمانی را در محل مستقر کردیم.

روایت خبرنگار تسنیم از منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهوری: در محل سانحه برای بالگرد رئیس جمهور،  تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جستجو و پیش‌روی‌ را از امدادگران و مردم گرفته است. منطقه به شدت بارانی و مه آلود بوده و دیروز هشدار نارنجی هواشناسی برای این مناطق صادر شده بود. هم‌اکنون تیم‌های مردمی، هلال احمر، بسیج، سپاه و اهالی روستاها اطراف در حال جستجو هستند، اما شرایط آب و هوایی اجازه پیش روی نمی‌دهد. در منطقه هیچ گونه ارتباط اینترنتی برقرار نیست.

 

واکنش‌های بین‌المللی:

عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق نسبت به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران و همراهان او ابراز نگرانی بسیار کرد.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به شدت درباره اخباری که حاکی از  فرود اضطراری بالگرد رئیس‌جمهور ایران است، نگران هستیم و آماده ارائه تمامی کمک‌ها در این زمینه هستیم.

وزارت خارجه آمریکا غروب یکشنبه اعلام کرد که از نزدیک گزارش‌های مربوط به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه  ایران را دنبال می‌کنند.

میشل، رئیس شورای اروپا: ما همراه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکا، وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم.

نخست‌وزیر پاکستان: خبر ناراحت کننده‌ای از ایران در مورد بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور شنیدم. با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوب هستیم. دعا و آرزوی ما سلامتی رئیس جمهور محترم و همه ملت ایران است

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند: عمیقا از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متأسفم. ما در این ساعات سخت با مردم ایران اعلام همبستگی  کرده و برای رئیس‌جمهور و هیأت همرا دعا می‌کنیم.

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با نگرانی خبرهای مربوط به فرود سخت بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی را دنبال می‌کنند. ریاض همچنین تأکید کرد که در این شرایط سخت، در کنار کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد این کشور آماده ارائه تمام حمایت‌های لازم درباره سانحه روی داده برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر: قطر آماده ارائه هرگونه پشتیبانی در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: کشورمان آماده ارائه کمک برای یافتن بالگرد حادثه دیده رئیس جمهور ایران است.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می خواهیم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

 

 تلاش تیم‌های امدادی برای رسیدن به محل سانحه ادامه دارد

 «کولیوند»، رئیس جمعیت هلال احمر گفته: «۴۰ تیم واکنش سریع در حال بررسی هستند و منطقه را پایش می‌کنیم. با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت گذر است اما با تمام تلاش اقدامات جست وجو انجام می شود از پهپاد استفاده کردیم. اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست و جوی هوایی وجود ندارد از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست و جو هستیم این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت گذر است و تا تبریز ۲ ساعت فاصله دارد». امدادگران از تمام مسیرها با حضور ۴۰ تیم عملیات جست و جو را انجام می‌دهند از استان‌های معین نیروهایی را در نظر گرفته ایم و در حال حاضر عملیات حدود سه ساعت در حال انجام است. صداوسیما گزارش داده تلاش تیم های امدادی برای رسیدن به محل سانحه ادامه دارد. یکی از امدادگران هلال احمر:مکان دقیق حادثه مشخص و تا دقایقی دیگر به آخرین سیگنال جی پی اس فرستاده شده توسط بالگرد خواهند رسید.

 

به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست

طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، عملیات گسترده ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند. افراد محلی میگویند که به دلیل فضای مه آلود منقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست. استاندار آذربایجان شرقی، آیت الله آل هاشم و امیر عبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور‌ حضور داشته‌اند.  با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد.  آقایان محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی درباره خبر سقط بالگردی که گفته می‌شود رئیس دولت هم در آن بوده است، گفت: «من هنوز به محل حادثه نرسیده‌ام و از جزییات حادثه اطلاعی ندارم». به گزارش شرق، ذاکری با بیان اینکه محل حادثه نزدیکی ورزقان است، ادامه داد: «۳ بالگرد بوده که ۲ تای آن به سلامت به زمین نشسته و یکی از آن‌ها سقوط کرده است». او با تاکید به اینکه هنوز در مسیر رسیدن به محل حادثه است، گفت: «با توجه به اینکه هنوز به محل حادثه نرسیده ام، از عتعداد و مشخصات مصدومان احتمالی و علت و ابعاد دقیق حادثه اطلاعی ندارم».

فارس نوشت: برخی افراد توانسته اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت الله آل هاشم صحبت کنند اما در حال حاضر تلفن ها در دسترس نیست. رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده است.احمد علیرضابیگی نماینده مجلس گفت: از جزئیات حادثه اطلاعی ندارم. دوستان هلال‌احمر که به منطقه می‌رفتند به من اعلام دادند که این اتفاق افتاده است و ما به دنبال هلی‌کوپتر زمین خورده هستیم. دقیقا نمی توانم بگویم که حادثه ای برای بالگرد حامل رئیس دولت سیزدهم رخ داده است. همچنین یکی دیگر از نمایندگان استان آذربایجان شرقی، که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: «گویا حادثه برای بالگرد آقای رئیسی بوده است، اطلاعات دقیقی ندارم».

 

اعزام پهپادها و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیس جمهور
 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از اعزام پهپادها و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیس جمهور خبر داد. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: محل وقوع حادثه در محدوده کلیبر و ورزقان بوده است. وی افزود: گزارش‌ها حاکی از وقوع حادثه است و باید تیم‌ها در محل حاضر شوند تا بررسی‌ها در این خصوص انجام شود. خبرگزاری ایرنا در خبری تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی خبر داده است. وزیر کشور با بیان اینکه گروه‌های امدادی هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند می گوید که هوا نامناسب است و ممکن است رسیدن به محل حادثه زمان ببرد. وی افزود: منطقه پیچیده است و ارتباطات سخت است و منتظر رسیدن نیرو های امدادی به منطقه هستیم تا نتیجه را اعلام کنیم.
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی